Edukacja florystyczna potrzebuje zmiany. Europejski Szczyt Edukacji Florystycznej Florintu.

13/11/2015

Świat się zmienia, biznes się zmienia i dlatego edukacja florystyczna potrzebuje zmiany.

Taka oto teza towarzyszyła spotkaniu na Europejskim Szczycie Edukacji Florystycznej w Amsterdamie. Szczyt został zorganizowany jako wspólna platforma edukacyjna Florintu, organizacji zrzeszającej florystów z całej Europy oraz Flornetu, organizacji zrzeszającej kilkadziesiąt europejskich szkół florystycznych.


Reklama

Bardzo się cieszę, że miałam okazję tam być i reprezentować polskie szkolnictwo florystyczne. W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele szkół z poza Europy. Dyskusja była interesująca, a czasami burzliwa, bo przecież trudno wyobrazić sobie wspólne zdanie w tak wielokulturowej grupie. Spotkanie było pierwszym z serii zaplanowanych spotkań roboczych. Ich celem będzie próba wypracowania spójnego poziomu kształcenia, opartego na systemie poziomów EQF, czyli European Qualification Framework, który na język polski tłumaczy się jako europejskie ramy kwalifikacji.

European-Summit-Education-Floristry-2015

foto: Florint, www.florint.org

Inną, bardzo istotną kwestią, która szczególnie mnie zainteresowała, był poziom kompetencji absolwentów kończących szkoły florystyczne. Pojawiły się tutaj następujące pytania:

  • Czy w kształceniu nie za daleko odchodzimy od rzeczywistości, od codzienności florystycznej?
  • Czy nie zapominamy, że najpewniejszą w życiu jest zmiana i czy do niej absolwenci zostali dobrze przygotowani?
  • Czy przypadkiem nie ignorujemy pokolenia młodych, jako odbiorców usług florystycznych, ich potrzeb, ich sylwetki?
  • Czy absolwenci szkół potrafią zarządzać projektem, być liderem?
  • Czy potrafią oni współpracować ze sobą i dobrze oceniać sytuację, w której się znajdują?
  • Czy przypadkiem nie oczekują na podpowiedzi i pomoc z zewnątrz i tworzą “jedyne słuszne” kompozycje kwiatowe?

Było wiele pytań i jeszcze więcej do przemyślenia.

Kolejną sprawą była aktualna sytuacja w naszej branży – jak ona wygląda, jak ją konsolidować i jak kształcić jej liderów?

Wszyscy uczestnicy spotkania mają pół roku na zgłębienie tych zagadnień, przemyślenia i oczywiście konstruktywne wnioski. Dlatego chętnie dowiem się jaka jest wasza opinia. Zapraszam do dyskusji, jestem ciekawa waszego zdania. W kwietniu następne spotkanie. Zobaczymy czy coś z niego dla nas florystów i nauczycieli wyniknie…

Jeżeli branża chce przetrwać i sprostać wymaganiom w nowych, dynamicznie zmieniających się warunkach, to zmiana jest koniczna. Jestem przekonana, że jest na nią szansa, ale czeka nas praca u podstaw, w szkołach, w grupach i w całej branży.

Monika Bębenek
florysta, nauczyciel, sędzia, egzaminator

IMG_5635
IMG_8472
IMG_8458
IMG_8463
O autorze

Monika Bębenek

mistrzyni florystyki, sędzina międzynarodowa. Zawodowo spełnia się w Kwiaciarni „Zielona Gęś” i w założonych przez siebie „Kwitnących Horyzontach – Edukacji Florystycznej”. Prowadzi warsztaty, szkolenia, pokazy, organizuje wystawy i plenery. Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...