Otwieranie kwiaciarni: 10 kroków, od których po prostu MUSISZ zacząć

16/05/2009

Jeśli planujesz otworzyć kwiaciarnię i uważasz, że wiesz już wszystko na ten temat, to nie czytaj dalej. Jeśli chcesz się upewnić, czy przypadkiem nie pominąłeś jakiegoś istotnego elementu gry, to ten artykuł jest dla ciebie. Poniżej przedstawiam 10 podstawowych punktów, których moim zdaniem nie wolno pominąć zabierając się za “pachnący biznes”.


Reklama

1. Wiedza.
Przede wszystkim o roślinach, kwiatach, sztuce kompozycji i układania kwiatów. Niestety to nie wszystko. Kluczowa jest umiejętność zakupów, doboru towaru i jego ekspozycji oraz szeroko rozumiana obsługa klienta. Czyli marketing.

Bez tej wiedzy szkoda twojego czasu. Jeżeli z jakiegoś powodu nie ukończyłeś szkoły florystycznej, to powinieneś zrobić minimum cykl szkoleń w tym zakresie. Nie należy poprzestawać na jednym kursie np. na florystę czy tematycznym np. „wiązanki pogrzebowe”.

Brak wiedzy zawsze się mści, to tylko kwestia czasu. Jak? Stres, niezadowoleni klienci, brak wiarygodności…

2. Gotówka.
Najlepiej własna lub pozyskana z dotacji. Teza o niskich nakładach na ten rodzaj biznesu jest błędem. Otwieranie nowego sklepu to koszty: projektu loga, szyldów, reklamy, projektu sali sprzedaży wraz z jego wykonawstwem, zakup wyposażenia wnętrza, tj. oświetlenia, lady, nie mówiąc o chłodni…
Nie piszę już o kosztach zakupu towaru i kolejnych zakupach.
Należy też być przygotowanym na koszty związane z sezonowością typową dla branży kwiaciarskiej.

Zanim zaczniesz szukać cięć zastanów się, na czym można oszczędzić, a na czym nie warto. Pamiętaj, że każde niedociągnięcie, będzie wpływało na Twój wizerunek. Jeśli Twój budżet jest ograniczony, zastanów się co jest najważniejsze z punktu widzenia Twojego Klienta.

3. Lokalizacja.
Dobór miejsca, w którym będziesz rozwijał swoją działalność zadecyduje o twojej klienteli, możliwościach rozwoju, czy wreszcie o poziomie stałych kosztów. Centrum handlowe? Główna ulica? Osiedle? Sąsiedztwo biurowca? W pobliżu kościoła czy zakładu pogrzebowego? A może hotel?
Zwróć uwagę, że każde z tych miejsc będzie miało wpływ nie tylko na ilość i rodzaj zleceń. Będzie miało również wpływ na rodzaj pracy jaką wykonujesz i kierunek w jakim się rozwijasz.

4. Samochód.
Bez niego będziesz skazany na łaskę dostawców i pozbawisz się możliwości dostarczania towaru do klienta. Nie mówiąc już o realizacji wystrojów i indywidualnych zleceń.

5. Strona internetowa.
Internet nie jest już niczym szczególnym. Jest podstawowym narzędziem służącym do załatwiania wielu spraw. Większość twoich klientów posługuje się tym narzędziem na co dzień. Pamiętaj o tym, nawet jeśli jesteś nastawiony na klientów „z ulicy”. Zaistnienie w sieci jest wstępem do zarabiania.
Firmy nie posiadające strony internetowej nie mogą wykorzystać tego kanału sprzedaży. Czy wiesz, że kwiaciarnie w Wielkiej Brytanii generują 90 % swojego obrotu dzięki zamówieniom internetowym?

6. Chłodnia.
Jeżeli nie chcesz kupować kwiatów na ostatni moment i płacić wyższych cen tzw. sezonu, to musisz ją mieć. Tylko w ten sposób możesz jednorazowo kupić więcej towaru przewidując swoją sprzedaż. Dobrą kondycję kwiatów uzyskasz tylko dzięki odpowiednim warunkom ich przechowywania

7. Towar.
Dobór asortymentu i znajomość źródeł zaopatrzenia to klucz do zwiększenia twoich zarobków. Nie musisz kupować z 2 czy 3 ręki. Jeśli doprowadzisz do zakupów ze źródła, to w znaczny sposób obniżysz koszt towarów. Asortyment dobieraj zgodnie ze specyfiką twojego klienta.
Kupuj głównie to, co zaspokoi oczekiwania twojego klienta, a potem dopiero to, co Tobie się podoba.

8. Kalkulacja.
Najczęściej spotykany błąd w kalkulacji to mylenie marży z narzutem.
Drugi częsty błąd, lecz znacznie poważniejszy, to niedoszacowanie poziomu kosztów i/lub pominięcie niektórych wydatków. Nie licz w głowie. Usiądź z kartką i ołówkiem. Pamiętaj, że brak uwzględnienia strat w całości obrotów to sprzedawanie poniżej kosztów. Nie lekceważ własnego zarobku. Twoim celem jest zarabianie. Jeśli nie możesz wypłacić sobie pensji, to znaczy, że musisz zwiększyć przychody, albo zamknąć firmę. Nie licz na szczęście, realizuj Swój Plan.

9. Jakość.
Towar stary można sprzedać tylko raz. Więcej już nie zobaczymy tego klienta. Jeżeli chcesz zbudować solidną markę Twojej Firmy, to musisz zadbać w pierwszej kolejności o jakość towaru. Jakość jest przepustką do wierności Twoich Klientów.

10. Umiejętność niwelowania strat.
Doświadczeni Właściciele kwiaciarń wiedzą co to oznacza. Jeśli nie kupisz optymalnej ilości towaru, to cały Twój zarobek może pójść razem z nim do kosza. Na wiedzę w tym temacie musisz zapracować sam. Jeden punkt sprzedaży nie jest podobny do drugiego. Ważne jest jednak posiadanie umiejętności widzenia tego zagadnienia, jako specyfiki biznesu kwiaciarnianego.

O autorze

Janusz Błaszczyk

Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...