Wystawiennictwo to temat wciąż traktowany po macoszemu. A tak naprawdę znając zasady komponowania jesteście w stanie szybko sobie z tym poradzić.
Oto kilka zasad, którymi warto się kierować by uzyskać spójną kompozycję.

wystawiennictwo-w-kwiaciarni

 

1. Dbaj o czystość.
Czystość w znaczeniu dosłownym – tu chyba nie trzeba wyjaśniać dlaczego schludny wygląd działa na korzyść naszego biznesu. Z drugiej strony czystość można rozumieć jako wizualną przejrzystość. Jeśli uda nam się stworzyć klarowny i czysty efekt, to klient zdecydowanie łatwiej będzie mógł dostrzec co mu oferujemy i dokonać wyboru. Będzie też postrzegać nas jako profesjonalistów.

2. Podejmij decyzję: symetria czy asymetria?
Układ symetryczny jest spokojniejszy i bardziej statyczny. Przeciwległe strony można porównać do lustrzanego odbicia – ilość elementów oraz ich wielkość jest podobna. Z kolei kompozycja asymetryczna pozwala uzyskać bardziej dynamiczny i intrygujący efekt. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona trudniejsza w wykonaniu. Jeżeli decydujemy się na przesunięcie akcentu na jedną z połówek wystawy, to musimy znaleźć pomysł na optyczne wyważenie całości.

3. Obierz temat przewodni: kolor, kształt, pora roku, powierzchnia.
Temat przewodni pozwoli zachować spójność i uniknąć efektu bałaganu. Jest też jasnym komunikatem mówiącym o tym, co aktualnie mamy do zaoferowania. Zachęcam do eksperymentów z nietypowymi tematami. Na przykład powierzchnia – jaka może być? Szorstka, gładka, błyszcząca… Zestawcie ze sobą przedmioty o ciekawych powierzchniach, a efekt może Was zaskoczyć 🙂

4. Stwórz punkt fokusowy.
Czyli element, na którym ma się skupić uwaga klienta, który poświęca od 3 do 8 sekund na zapoznanie się z witryną sklepu. Tyle mamy czasu by zachęcić go do wstąpienia do środka. To bardzo mało, dlatego projektując wystawę trzeba wiedzieć, który element kompozycji będzie grał rolę naszego magnesu.

5. Pamiętaj o proporcjach.
Projektując witrynę musisz zaplanować, które elementy w niej umieścisz. Dobierz je w taki sposób, aby harmonizowały ze sobą nie tylko rozmiarem, ale i kolorem czy kształtem. Dobrze dobrane stworzą zgraną całość.

6. Używaj małych i dużych elementów.
W każdej kwiaciarni znajdą się mniejsze i większe produkty – kwiaty, donice, bibeloty. Połączenie elementów o różnej wielkości pozwoli na lepsze zagospodarowanie przestrzeni i uzyskanie ciekawszego efektu wizualnego. Użycie większych elementów zadziała wyciszająco i ograniczy efektu bałaganu, który mógłby się pojawić w przypadku dużej ilości małych przedmiotów. z kolei dla klientów będzie to informacja, że można tu wydać mniej lub więcej pieniędzy – kupić jakiś drobiazg albo coś konkretnego.

7. Stosuj powtórzenia, rytm i grupowania.
Grupowanie to świetny manewr, który potrafi sprawić, niczym magiczna różdżka, że niektóre produkty się sprzedają a inne nie. W przypadku wystawiennictwa zdecydowanie sprawdza się hasło: w grupie siła. Nie należy jednak przesadzać, aby nie zaburzyć harmonii całości. Z kolei powtórzenie elementów pozwala na uzyskanie efektu spójności i pojawienie się rytmu, który może być bardziej lub mniej regularny.

8. Ogranicz różnorodność i drobnicę.
Pozwoli to uniknąć bałaganu i chaosu, które nie przyciągają uwagi, nie zachęcają do wejścia, za to nasuwają negatywne skojarzenia odnośnie umiejętności właściciela takiej kwiaciarni. Pamiętajcie: witryna ma wielką siłę oddziaływania. To od Was zależy czy wykorzystacie ją pozytywnie, czy pozwolicie by skutecznie odstraszała klientów.

Proste prawda? Więc do dzieła.

wystawiennictwo-w-kwiaciarni1

wystawiennictwo-w-kwiaciarni-2

wystawiennictwo-w-kwiaciarni-3

wystawiennictwo-w-kwiaciarni-4

O autorze
Katarzyna Greta Szymkowiak

Katarzyna Greta Szymkowiak

Dyplomowana Mistrzyni Florystyki, właścicielka szkoły florystycznej Gretaflowers. Od wielu lat działa na rynku polskim szkoląc kolejne pokolenia. Wicemistrz Polski na VIII Międzynarodowych Mistrzosostwach Florystycznych Polski. Właścicielka Kwiaciarni i marki ślubnej So Nice- dekoracje ślubne.

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
KasiaAnna Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kasia
Gość
Kasia

Bardzo dobre rady, zwłaszcza ta związana z punktem fokusowym. Generalnie wydaje mi się, że wielu florystów ignoruje podstawowe zasady marketingu wizualnego, wychodząc z założenia, że trzeba pokazać ludziom „jakieś” kwiaty i będzie dobrze. A często trzeba się nieco bardziej wysilić i przełożyć wiedzę ze świata reklamy na realia kwiaciarni. Fajnie, że ten tekst się pojawił – może da komuś do myślenia…

Anna
Gość
Anna

Świetny artykuł!!! 🙂