Z powodu pandemii, dla bezpieczeństwa, ale i dla zachowania jakości kształcenia zajęcia na Studiach podyplomowych FLORYSTYKA 11-ej edycji nie odbywały się od marca. Od czerwca w czwartkowe wieczory studentki spotykały się z nauczycielami akademickimi wysłuchując zdalnie prowadzonych wykładów. Od lipca realizowany jest program warsztatów, które jak nic nie stanie na przeszkodzie zakończą się w październiku. Egzamin końcowy planowany jest na grudzień. Nabór na kolejną edycję rozpocznie się po egzaminie.


Reklama

Podczas ostatnich warsztatów florystką prowadzącą była Monika Kudłacz, która zrealizowała m.in. temat „Duże formy”. Poniżej zdjęcia i relacja Moniki:

Duże formy florystyczne można najczęściej spotkać podczas niekomercyjnych wydarzeń takich jak egzaminy, mistrzostwa, konkursy, wystawy, targi. Są zatem czymś wyjątkowym, a ze względu na swoje rozmiary wymagają długich przygotowań i dobrze przemyślanych rozwiązań technicznych.

W ostatni weekend sierpnia studentki krakowskiej uniwersyteckiej FLORYSTYKI miały okazję spróbować sił w tworzeniu tego typu prac. Powstały instalacje w odmiennych stylach i z różnymi wyzwaniami natury technicznej i kompozycyjnej.

Na ich przykładzie można było omówić zagadnienia oceny prac egzaminacyjnych, zważyć pracochłonność i efektowność niektórych technik czy nauczyć się wykorzystywać łatwo dostępne materiały jako budulec. W głowach zaświtały nowe pomysły na planowane na najbliższy czas realizacje.

Koło

Propozycja dobra na wystawę. Wymaga stabilnej konstrukcji utrzymującej mokrą piankę florystyczną i rośliny. Dobór kolorystyki opartej na dużym kontraście jasny – ciemny i rozmieszczenie tych kolorów pokazują jak wspaniałe pole do popisu daje forma koła.

Patyczki

Bardzo nowoczesna praca, w której rośliny są umieszczane w fiolkach. Przykład pracy egzaminacyjnej.

Trening związany ze stabilizacją elementów pracy we właściwym miejscu i oszacowywaniem ilości potrzebnego materiału do jej wykonania.

Jeż

Kompozycja dość klasyczna. Idealnie wpisująca się w kontekst ogrodu czy parku. Praca w gąbce, gdzie materiałem maskującym i zarazem budującym podstawę są pozostałości po czyszczeniu ogrodu.

Królewska

Dekoracja, która może się pojawić podczas większych realizacji weselnych czy biznesowych. Tu ważne jest zwłaszcza panowanie nad zamierzonym wstępnie rozmiarem, regularnością formy i dobrymi proporcjami. Dobrze będzie wyglądać w klasycznych, pałacowych wnętrzach ale ze względu na prosty metalowy stelaż również we współczesnym kontekście architektonicznym.

Naturalna

Najbardziej wymagająca kompozycja. Nie ma regularnych konturów, za którymi można po prostu podążać, pozycja każdego elementu musi być dobrze przemyślana. Dla zrównoważenia tych niedogodności odwdzięcza się tym, że osiąga się niewielką ilością materiału świetne efekty.

O autorze

Monika Kudłacz

Swoją drogę florystyczną zaczęła od solidnego przygotowania do zawodu. W 2006 roku ukończyła Szkołę Florystyczną Małgorzaty Niskiej, a rok później Akademię Marioli Miklaszewskiej, uzyskując tytuł mistrza florystyki. Jest międzynarodowym sędzią sztuki florystycznej (FLORINT). W latach 2009-2015 współtworzyła pracownię florystyczną City Flowers w Krakowie. Aktywnie uczestniczy w życiu florystycznym Polski i Europy szkoląc się, prowadząc pokazy, pracując w komisjach sędziowskich, asystując polskim reprezentantom na międzynarodowych konkursach. Jest nauczycielem zawodu na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Poza florystyką jest uzależniona od podróży z plecakiem i eksperymentów kulinarnych. Jak sama mówi: "Odkąd kwiaty zakwitły w moim życiu pierwszemu nałogowi oddaję się sporadycznie, natomiast drugiemu codziennie". Obecnie prowadzi pracownię florystyczną Flora & Art Monika Kudłacz. www.monikakudlacz.pl