Kwiaciarnia w dobie recesji – recepta na sukces

18/07/2011

Często spotykamy się z opinią, że czasy są trudne i że coraz trudniejsze będą, że klientów niełatwo skłonić do zakupów, że ludzie rezygnują z produktów drugiej potrzeby, że są wymagający, narzekają na finanse etc. Jak się temu nie poddać i mimo gorszych okoliczności odnieœć sukces sprzedażowy w kwiaciarni? Na co zwrócić uwagę i co wprowadzić do oferty, aby to właśnie naszą kwiaciarnię chcieli odwiedzać i polecać innym nasi wierni Klienci?
Z pewnością przepisów na sukces jest wiele, my skupimy się dziś na dwóch aspektach : psychologicznym i wizerunkowym, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają.


Reklama


Fot. Belldeco
 

Wchodząc do kwiaciarni klient najczęściej przychodzi w konkretnym celu: potrzebuje kwiaty na imieniny, urodziny lub inną okoliczność wymagającą bukietu. Czasami chce sprawić sobie małą przyjemność i kupić bukiet do domowego wazonu lub jakieś nowe rośliny doniczkowe. Prawie zawsze zakupy te wiążą się z emocjami. Jeżeli trafi do pięknej, klimatycznej kwiaciarni, gdzie poczuje się komfortowo, zostanie ciepło i przyjaźnie powitany to z pewnością zechce się rozejrzeć i pobyć tam dłużej.


Kwiaciarnia “El-Decor”, Białystok.
 

Kupując kwiaty, kupujemy oczami, im ładniejsza kwiaciarnia, im lepsza atmosfera i klimat miejsca tym chętniej klienci będą wracać i kupować właśnie u nas. Nasz Klient zacznie oglądać kompozycje, przedmioty dekoracyjne, zaaranżowane w ciekawy sposób, odkryje pomysły na wykorzystanie kwiatów, lampionów a nawet luster czy mebli we własnej przestrzeni. Im dłużej jego uwaga skupiona będzie na naszej szerokiej ofercie tym większa szansa, że wyjdzie nie tylko z planowanym bukietem ale, że sprawi sobie również dodatkowe zakupy.
Kupując impulsywnie często chwytamy po prostu w rękę coœ, co nam się spodoba i idziemy do kasy, zastanawiając się po drodze, jak i gdzie wykorzystać nieplanowany wcześniej drobiazg. A przecież w każdym domu znajdzie się miejsce na dodatkowy piękny drobiazg czy kwiat.
Kwiaty cięte i doniczkowe to baza. Przy umiejętnym zaaranżowaniu przestrzeni kwiaciarni i jej asortymentu możemy znacznie podnieść obroty w oparciu o asortyment Deco.


Kwiaciarnia “Impresja”, Olsztyn


Kwiaciarnia “Morfeusz”, Lubaczów

 

Odpowiednia obsługa, dyskretna, uważna, z wyczuciem doradzająca i odgadująca ukryte potrzeby klienta dopełni całości. Zakupy w kwiaciarni to przyjemność, sprawianie sobie lub innym radości drobnymi luksusami. I to właśnie w dobie kryzysu – bo zadziałać tu może tzw. efekt szminki. Jeżeli w danym momencie nie stać Cię na zakup nowych drogich butów czy torebki, to by poprawić sobie humor kupujesz… szminkę, a co tam! Raz nie zawsze. Od razu lepiej się czujesz i dzień nie jest już taki zwyczajny … Czym zaś są kwiaty i drobne dekoracje? Są takim właœnie drobnym poprawiaczem nastroju, niezbyt kosztownym przez co nie wyzwalającym wyrzutów sumienia. Wręcz przeciwnie – dającym przysłowiowego pozytywnego kopa i ładującym akumulatory na dłuższą chwilę, przynajmniej tak długo jak długo cieszyć nas będą zakupione kwiaty czy dekoracje.


Fot. Belldeco
 

Jeśli jeszcze obsługująca nas osoba będzie miła i przyjacielska, jeżeli wchodząc do ulubionej kwiaciarni poczujemy się jak dobrzy znajomi lub wyjątkowi klienci, to z pewnością nie będziemy szukać innych punktów i wrócimy tam gdy tylko pojawi się taka potrzeba. Wierny klient to ogromna wartość dodana i grzech o niego nie walczyć.
Dlatego obowiązkowo dbajmy o dobry klimat i wygląd naszej kwiaciarni. Zacząć trzeba od strefy wejścia.


“Kwiatowa Przystań”, Warszawa
 

Nawet jeśli brakuje miejsca wystawmy choćby jedną donicę z piękną rośliną, drzewkiem – postawmy obok lampion z zapaloną świecą i tablicę z ofertą dnia! Jest jednak żelazna zasada – ekspozycja będąca naszą wizytówką musi być zachwycająca! Ma pełnić funkcję wabika, ma przyciągać wzrok i zapraszać do wejścia. To samo odnosi się do witryny. Najlepiej umieścić w niej duży, imponujący element – puchar z kompozycją, wieniec, duży żyrandol, dwa identyczne lampiony …


“Kwiatowa Przystań”, Warszawa
 

Taką aranżację powinniśmy regularnie zmieniać i poświęcać jej naprawdę sporo uwagi. Jeśli przed kwiaciarnią mamy więcej miejsca ustawmy tam kilka lub kilkanaście roślin sezonowych w dobranych osłonkach lub innych pojemnikach, ozdobionych i gotowych do sprzedania.
Do ustawienia roślin wykorzystajmy efektowny, stary stół, metalowe stojaki lub kwietniki, odnowioną konsolkę – tak, by stworzyć piękną a zarazem funkcjonalną kompozycję, pozwalająca bez trudu sięgnąć ręką po wybrany przedmiot. Taka “gotowa do wzięcia” oferta to w dobie permanentnego braku czasu niezbędny element do zwiększenia obrotów.


Fot. Belldeco


Kwiaciarnia “Leśna”, Suchy Las

 

Wystrój kwiaciarni zależy od naszego poczucia piękna i stylu, w jakim najlepiej się czujemy. Dlatego niezależnie od tego, czy kwiaciarnia będzie w stylu vintage, modern, country czy każdym innym, zadbać powinniśmy o spójny charakter wnętrza i harmonijnie rozplanowaną przestrzeń. Oferta powinna być duża ale nieprzeładowana, tak by nie przytłoczyć klienta i by nie zrezygnował z zakupów ze względu na zbyt duży wybór podobnych do siebie elementów.
Sprzedaż dekoracji stanowi coraz istotniejszy procent w całości obrotów kwiaciarni, które posiadają w swej ofercie bogaty asortyment z tego sektora. Osłonki, wazony, lampiony i świeczniki, drobne dekoracje jak metalowe ptaszki i zawieszki, zestawy porcelany, filiżanki, ramki do zdjęć, patery, misy, a nawet lustra i drobne meble – to bogactwo asortymentu może w znaczącym stopniu zwiększy nasze dochody ze sprzedaży uatrakcyjniając równocześnie wygląd naszej kwiaciarni. Piękne wnętrze, starannie dobrana oferta i profesjonalna obsługa to więcej niż połowa sukcesu! Popatrzmy na swoja kwiaciarnię okiem klienta a dostrzeżemy obszary, które posiadają potencjał rozwojowy i zadbajmy o jego wykorzystanie. Nie bójmy się więc tzw. gorszych czasów bo do odważnych świat należy!

Autor: Agnieszka Kowalska
BELLDECO


Kwiaty, Niepołomice


Kwiaciarnia Piotr Pobłocki, Starogard Gdański


Kwiaciarnia, Sochaczew


Galeria Kwiatów, Górki Wielkie

O autorze

Agnieszka Kowalska

właścicielka firmy Belldeco>>