Czystość: skąd przyszliśmy i dokąd zmierzamy

W dniach 1 i 2 grudnia w Pekinie, odbyło się spotkanie mistrzów florystyki „International Floral Design Trend Forum” zorganizowane przez szkołę florystyczną Cohim. Motywem przewodnim tegorocznej edycji była „Czystość”. Występujący przed publicznością mistrzowie florystyczni, reprezentujący osiem różnych krajów, opowiadali o swoim spojrzeniu na temat czystości  oraz poruszali inne ciekawe kwestie dotyczące trendów branżowych. Mowa była między innymi o wzajemnym oddziaływaniu i wymianie kulturowej między Wschodem i Zachodem oraz zrównoważonym rozwoju.

Wschód spotyka się z Zachodem: Po drugiej stronie świata szukamy Ciebie

W pokazie otwierającym, amerykański projektant scenografii i trendseter Bill Schaffer podzielił się z publicznością swoimi pomysłami w temacie weselnym i eventowym. Przy okazji zauważył on, że o ile w Chinach rosnącym trendem  jest mieszanie elementów tradycyjnych z nowoczesnymi i zachodnimi, o tyle w krajach zachodnich chętnie sięga się po motywy dalekowschodnie.  Jedna z prac zaprezentowana przez estońską florystkę Yulię Medvedyevę została nazwana „Czerwona Ryba”. Źródłem inspiracji dla tego projektu był typowy chiński symbol:  „Koi Fish”. Z kolei hiszpański florysta, Alex Segura Arana, stworzył bukiet ślubny z pawich piór. Publiczność skojarzyła to dawną tradycją z czasów chińskiej dynastii Tang, zgodnie z którą królewskie panny młode zakrywały twarz wachlarzem wykonanym właśnie z pawich piór.

praca: Yulia Medvedyeva, fot. Piet van Kampen
praca: Yulia Medvedyeva, fot. Piet van Kampen
Yulia Medvedyeva, fot. Piet van Kampen
Yulia Medvedyeva, fot. Piet van Kampen
florystyka
Praca: Alex Segura Arana, fot. Piet van Kampen
Praca: Alex Segura Arana, fot. Piet van Kampen
Praca: Alex Segura Arana, fot. Piet van Kampen

Jeśli zrobimy listę najbardziej ekscytujących momentów, niewątpliwie jeden z nich zaistniał w drugim dniu, kiedy modelka z typową orientalną urodą wystąpiła ubrana w złotą zbroję o nazwie „Królowa”. Autorką projektu była Tina Liu, pochodząca z Pekinu i wychowana w tradycyjnej chińskiej kulturze. Podczas jednego z wywiadów powiedziała: „Ucząc się florystyki widziałem wiele wspaniałych prac czołowych zachodnich projektantów i wiele się od nich nauczyłem. Teraz moją misją jest łączenie zachodniego podejścia z chińską kulturą. „

fot. Tina Liu, fot. Piet van Kampen
Praca: Tina Liu, fot. Piet van Kampen

Innym gościem szkoły Cohim był artysta i mentor instalacji botanicznych, Tom De Houwer. Tom pokazał sześć wspaniałych prac, które zachwyciły publiczność. Podzielił się również swoją życiową filozofią. Mówił o „niewykorzystanej przestrzeni, która jest tak samo ważna jak przestrzeń zagospodarowana”. Na pytanie o obecność w jego pracach elementów związanych z chińską filozofią, Tom odpowiedział: „chińska filozofia jest tak naprawdę filozofią uniwersalną. Może ona być spisana przez Chińczyków, ale zawarta w niej prawda jest uniwersalna”.

Praca: Tom De Houwer, fot. Piet van Kampen

Wymiana międzykulturowa: gdy wszyscy się spotykają, dzieje się Magia

Gdybyś przyszedł na miejsce już pierwszego popołudnia, zobaczyłbyś ogromne dzieła sztuki o organicznych kształtach zawieszone w powietrzu i przypominające topniejący śnieg i lód. Obok tych dzieł sztuki, na drabinie, zastałbyś Kristin Voreland, znaną projektantkę specjalizującą się w artystycznych formach z papieru. Według Kristiny slowo „czystość” jest najlepszym przymiotnikiem opisującym jej prace: czysty kolor, czysta technika i czyste materiały. Łącząc kwiaty i papier Kristine stworzyła wyjątkowe wrażenie.

Praca: Alex Segura Arana, fot. Piet van Kampen
Praca: Kristin Voreland, fot. Piet van Kampen
 Praca: Kristin Voreland, fot. Piet van Kampen
Praca: Kristin Voreland, fot. Piet van Kampen

Design florystyczny nie zna granic, chyba że sam je sobie wyznaczysz. Gabor Nagy jest młodym węgierskim florystą, który zwyciężył na Eurofleurs 2017. Podczas swojego pokazu pokazał on śmiałą mieszankę materiałów. Do najciekawszych prac należała etola zaprezentowana na modelu. Połączenie delikatnych  czarnych piór z agresywnym elementem jakim jest kolczasty cierń wywołało spore emocje wśród publiczności!

Gabor Nagy, fot. Piet van Kampen
Gabor Nagy, fot. Piet van Kampen
Praca: Gabor Nagy, fot. Piet van Kampen
Praca: Gabor Nagy, fot. Piet van Kampen
Fragment pracy Gabora Nagy, fot. Piet van Kampen

Jeśli jesteś prawdziwym miłośnikiem kwiatów, to musisz znać jeden z najbardziej znanych festiwali kwiatowych na świecie: „Floralien Ghent”.  Jeden z organizatorów festiwalu, Pieter Toebaert, podzielił się z publicznością swoją wiedzą  i opowiedział o pięciu najważniejszych elementach, które należy zapewnić by festiwal kwiatowy był udany. Są to: infrastruktura miasta, koncepcja marketingowa, media i reklama, edukacja odwiedzających oraz wsparcie partnerów.

Nadchodzące trendy to świadomość i odpowiedzialność

W końcowym przemówieniu Piet van Kampen podzielił się swoim przekonaniem, że zrównoważony rozwój oznacza nie tylko wykorzystanie zielonej energii  czy degradowalnych opakowań. Polega on również na budowaniu trwałych relacji łączących konsumentów, pracowników i partnerów. Odnosi się to także do misji Floral Fundamentals, której celem jest dzielenie się praktycznymi informacjami o kwiatach, roślinach i nowych rozmaitych produktach wykorzystywanych we florystyce oraz pomoc w zrównoważonym rozwoju całej branży.

Zrównoważony rozwój stał się również interesującym tematem we florystycznym dizajnie. W dziale CHINA TIME chińska florystyka, Song, która zdobył trzecie miejsce na World Cup China Station, zaprezentowała sześć prac skoncentrowanych na dwóch tematach: Wschodu i ochrony środowiska. Jeden z nich, o nazwie DEAVOUR, miał przedstawiać relacje człowieka z oceanem. Jego podstawa o wirującym kształcie została zrobiona z plastikowych butelek, a kwiaty umieszczone powyżej sprawiały wrażenie jakby wessane zostały w wodny wir. Song podała nam swoją interpretację: „To jest jak relacja między człowiekiem a oceanem. Jeśli człowiek zanieczyszcza ocean tworzywami sztucznymi, pewnego dnia ocean wzburzy się i pochłonie człowieka.”

Praca: Song, fot. Piet van Kampen
Praca: Song, fot. Piet van Kampen

Z kolei Sherlovell Yu, chiński artysta z Cohim, zainspirował się chińskim malarstwem krajobrazu, które dąży do ukazania jedności człowiekiem z naturą. Yu stworzył ogromną konstrukcję o długości 10 metrów, która została wykonana wyłącznie przy użyciu materiałów przyjaznych dla środowiska. Bez plastiku, bez gąbki florystycznej!

Na forum wypowiedziała się również redaktor naczelna Fusion Flowers, Alison Bradley, która  podzieliła się swoim zdaniem na temat trendów, widzianych z perspektywy specjalisty od mediów. Alison zachęcała florystów, żeby odważyli się być odmiennymi. Jak powiedział Bill Schaffer otwierając show: „Młode pokolenie chce dziś być inne. Młodzi nie śledzą rzeczy w mediów społecznościowych, nie kopiują ich. Chcą być wyjątkowi, a to daje twórcom dużą swobodę. Żyjemy w czasach bardzo sprzyjających florystycznym dizajnerom”

ForumKwiatowe.pl miało przyjemność być jednym z patronów medialnych imprezy.

Zapraszamy do galerii zdjęć z wydarzenia.

Zdjęcia: Piet van Kampen, Floral Fundamentals

O autorze
Piet van Kampen

Piet van Kampen

Współzałożyciel Floral Fundamentals oraz G-fresh, doradca w COHIM Flower School Beijing.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o