Każdy z nas dba o to, aby klient naszej kwiaciarni wyszedł z naszego sklepu zadowolony i uśmiechnięty. Nie zawsze jest to jednak łatwe do zrealizowania. Każdy z nas jest inny i oczekuje czegoś innego. Holenderski rynek kwiatowy opisał cztery grupy klientów, które w 2020 roku mogą odwiedzić Twoją kwiaciarnie. Warto poznać ich oczekiwania i zainteresowania, by lepiej poradzić sobie z ich obsługą.

Gezelligheids klant

Gezelligheids klant to klient towarzyski, dusza towarzystwa, która kocha prostotę i przytulność. Dba o swoją rodzinę, sąsiadów o najbliższe środowisko. Małymi kroczkami, niewielkim kosztem upiększa życie swoje i swoich bliskich w nowym 2020 roku. Klient taki niewiele potrzebuje, bukiecik mix tulipanów z zielenią, monochromatyczny bukiet kwiatów jednego gatunku, roślinki cebulowe czy doniczki typu hortensja bukietowa, peperonia, jakiś fiołek alpejski bądź kalanchoe w ozdobnych, prostych osłonkach. Do tego rożne wazoniki w modnej kolorystyce plus parę różnych kwiatuszków – to mu w zupełności wystarczy. Lubi sobie dokupić wygodny, niedrogi fotel w Ikea, miękki kocyk czy trawę pampasową.

Klient „Gezelligheids” nie przyjdzie do naszej kwiaciarni po wysmakowane aranżacje, bogate w ilość kolorów i form. Nie interesują go skomplikowane, modne aranżacje. Potrzebuje tylko kilku świeżych kwiatów, aby jego świat stał się piękniejszy. Minimalizm. Gdy poznajemy klienta odwiedzającego naszą kwiaciarnie, wiemy jaki rodzaj usługi bądź produkty będą go interesowały. Łatwiej nam będzie przygotować dla niego ofertę i dostosować serwis usługi. Dlatego warto jest zwrócić uwagę na tą pierwsza grupę klientów, ponieważ pojawia się ona u wszystkich, bez względu na długość i szerokość geograficzną. Grupa, która wrażliwa jest bardzo na świeżość oferowanych mu kwiatów, na dobra ofertę, ceniąca sobie prostotę.

Natuurlijk klant

Dla tej grupy glientóe równowaga w przyrodzie jak i w życiu jest najważniejsza. „Rodzina, bliska przyjaźń i mój związek z naturą są zawsze podstawą wszystkiego w moim życiu”. Ta grupa wie to najlepiej i wie jak do tego dążyć. Wybiera rośliny do domu ale i na zewnątrz, przyjdzie do nas nie tylko po rośliny ale i po wiedzę. Taki klient chętnie kupi ciemiernika do ogrodu, cebulki tulipanów albo parę gałązek magnolii i kwiaty kaliny wielkokwiatowej do dużego szklanego wazonu. Grupa, która silnie związana jest z obecnym trendem na zielone rośliny tzw. „botanical TREND”. Oprócz konkretnej rośliny, klient chce się od nas dowiedzieć, jak taką roślinę pielęgnować, skąd pochodzi czy jakie preferuje miejsce w domu czy mieszkaniu.

Ta grupa docelowa jest bardzo wrażliwa na naturalny wygląd roślin, zero farbowanych lisów, zwraca uwagą na to jaki wpływ roślina ma na środowisko. Czy poprawia jakość powietrza w mieszkaniu oraz jak to zawsze bywa… na dobrą cenę produktu w sezonie. Rośliny z grupy „pure air” na pewno zainteresują tę właśnie grupę docelową. Możemy zaproponować klientowi do sypialni storczyki, skrzydłokwiat czy zielistki. Taki klient również zwróci uwagę na opakowanie danej rośliny, czy jest ono ekologiczne i dobre dla środowiska oraz czy produkcja rośliny nie była wspomagana środkami ochrony roślin. Mamy tutaj do czynienia z bardzo świadomym klientem, który lubi naturę i chce od niej czerpać inspiracje. Po wiedzę i konkretne gatunki przyjdzie do nas, zadbajmy więc o nich to na pewno będą do nas wracać.

Status klant

To klient celebryta, pracownik korpo… „Lubię być widziany z interesującymi ludźmi. Moja kariera jest dla mnie ważna i lubię jeść z przyjaciółmi w modnych restauracjach”… osoby, które dużo pracują, lubią ładnie mieszkać i przebywać w modnych restauracjach. Ta grupa klientów potrzebuje ciekawych, oryginalnych i prostych rozwiązań. Tulipany? Jak najbardziej, ale w tym przypadku zamiast tulipanów lilioksztaltnych, zaproponujmy klientowi coś „special”: tulipana z grupy papuziej, sięgnijmy po trwałe kwiaty ale ciekawe, leucospermum, gerbera z grupy pastinii, czy cięte anturium – te na pewno wzbudzą duże zainteresowanie.

Jeśli chodzi o rośliny doniczkowe, to wybierzmy takie, przy których nie trzeba dużo chodzić, proste w pielęgnacji, wymagające minimalnych zabiegów pielęgnacyjnych: ripsalisy, palmy, monstery… To absolutnie te rośliny, które dodają naszym wnętrzom elegancji. Kropką nad ”i” będzie patera z ozdobnym designerskim wazonikiem na dwa, trzy kwiatuszki. Idealny komplet na stolik kawowy. Klient z tej grupy docelowej będzie wrażliwy na: środowisko społeczne czyli na to co powiedzą ludzie, trendy, oferty i rekomendacje od specjalisty – czyli od nas zależy jakimi roślinami i rozwiązaniami zaczarujemy naszego klienta. Trzeba pamiętać, że ta grupa docelowa jest bardzo wrażliwa na złą obsługę. Oczywiście przy wszystkich czterech grupach ważna jest obsługa na tym samym wysokim poziomie, ale ta w szczególności jest wrażliwa na brak profesjonalizmu z naszej strony. Pamiętajmy o tym.

Stijl klant

Klient ten zawsze szuka równowagi między rodziną, przyjaciółmi i czasem dla siebie. Jakość jest tutaj ważniejsza od ilości. Jest to taka osoba, która kocha podróże, kulturę, ceni sobie dobrą książkę, wyjście z rodziną czy ze znajomymi w ciekawe miejsce. Zainteresuje ją stylowy, designerski fotel czy krzesło, albo florystyczne ciekawostki, takie jak francuskie tulipany, strelicje, specjalne rośliny i kwiaty trwałe. Do tego susz egzotyczny, trawy, pampasy, które będą ciekawych wspomnieniem wakacji lub jakiejś podróży. Klient ten chętnie kupi stylowy kalendarz, notatnik w naszej kwiaciarni, w którym będzie mógł zapisywać swoje plany na najbliższe podróże. W wyborze roślin lub kwiatów będzie się kierował ogólnym wystrojem swojego mieszkania lub domu. Roślina ma pasować do wnętrza i stworzyć całość kompozycyjną z resztą dodatków.

Poznaliśmy cztery grupy konsumentów, które odwiedzają nasze kwiaciarnie. Na ilość klientów z danej grupy docelowej mają wpływ na pewno: lokalizacja kwiaciarni, świadomość właściciela oraz asortyment i otwartość na nowości. Warto się zatrzymać, przeanalizować naszych gości i dostosować produkty i usługi do ich potrzeb. To sprawi, że jakość i przyjemność z handlu kwiatami przyniesie nam oczekiwane zyski i satysfakcję.

Zapraszam po wiedzę na #flowermobile na Facebooku. Mamy dla Was #podcasty na wiele ciekawych tematów związanych z zawodem florysty. Pozdrawiam!

Sebastian Wasilewicz

O autorze
Sebastian Wasilewicz

Sebastian Wasilewicz

magister ogrodnictwa Katedry Roślin Ozdobnych UP w Lublinie. Swoją przygodę z kwiatami rozpocząłem w Studenckim Kole Naukowym Ogrodników na Leszczyńskiego 58 w Lbn i kontynuuję po dziś dzień. Miłośnik kwiatów doniczkowych i cocadamy. W wolnym czasie podróże, whisky z colą i książki.