Pandemia CIVID-19 trwa w Polsce już ponad dwa miesiące. Wielu florystów (o czym pisaliśmy TUTAJ) zdecydowało się na zwieszenie działalności i czasowe zamknięcie kwiaciarni. Wiele punktów na kwiatowej mapie Polski zamknęło swoje drzwi i czekało na bardziej sprzyjający moment. Jednak już w ubiegłym tygodniu zaobserwowałem dużą ilość ponownych otwarć. Czy zapowiedzi rządu o częściowym “odmrażaniu” gospodarki zachęciły właścicieli do próby ponownego powrotu na rynek? A może zwykły rachunek ekonomiczny? Po tak długim okresie nieobecności powrót do normalnych obrotów i odzyskanie klientów, którzy często emigrowali do konkurencji może być utrudniony. Jak więc to zrobić I na co zwrócić szczególną uwagę, aby znowu odnieść sukces?

Reklama
Christmasworld 2026 – targi dekoracji i florystyki
Christmasworld 2026 – największe targi dekoracji, florystyki i aranżacji sezonowych w Europie.
Frankfurt nad Menem • styczeń 2026

Odświeżony wygląd kwiaciarni

Pomimo, że punkty sprzedaży były nieczynne to wielu właścicieli wykorzystało ten czas na przeprowadzenie większego lub mniejszego remontu. Jeżeli byliście jednymi z nich to już macie jeden plusa na swoim koncie. Przerwa w sprzedaży to świetny moment na przemyślenie układu kwiaciarni, zrobienie nowej posadzki, odświeżenie ścian czy mebli. W normalnym okresie sprzedaży nigdy nie ma na to czasu, poza tym remont często wymaga wyłączenia punktu z obsługi klienta. Przymusowe zamknięcie ludzi w domach to idealny moment na takie działanie.

Nowa witryna sklepowa

Witryna sklepowa to miejsce, które zawsze przyciąga uwagę przechodniów czy przejeżdżających samochodami potencjalnych klientów. Przemyślane w doborze, świetnie ułożone, zaaranżowane rośliny to doskonały sygnał o tym, że jesteśmy otwarci. Warto zadbać również o przedłużenie miejsca ekspozycji na zewnątrz kwiaciarni, jeżeli jest to oczywiście możliwe. Kwiaty zapraszające do środka, elementy dekoracji tworzące pierwszy plan przed wejściem, z pewnością ściągną wzrok i pozwolą się wyróżnić. Nie zapomnijmy o tym, że wejście do sklepu, jego witryna to przedłużenie naszej oferty, którą można znaleźć również w środku.

Nowoczesny przekaz w social mediach

Facebook i Instagram to dzisiaj, obok własnej strony www, niezbędne narzędzia do wsparcia sprzedaży. Umieszczane na nich informacje, zdjęcia czy filmiki mają wspomóc naszą sprzedaż, być zapowiedzią nowej oferty i zachętą do odwiedzenia kwiaciarni. Ważne jest, aby prezentowane tam treści:

  • adresować do swojej grupy docelowej klientów,
  • pokazywały ofertę w ciekawy sposób,
  • były spójne ze stylem kwiaciarni,
  • były dobrej jakości,
  • przedstawiały również twarze osób pracujących w kwiaciarni,
  • pozwalały klientom poznać nas bliżej (tu najlepsze są filmy),
  • publikować systematycznie.

Nie ma nic gorszego jak: słaba jakoś zdjęć (niestety często obecna w mediach społecznościowych), szumiący wiatr, który zakłóca to co mówimy na filmie czy przypadkowość przekazu. Takie podejście do prezentowanego materiału raczej zniechęci potencjalnych klientów, zamiast zachęcić.

Dynamiczna i tania oferta

Właściciele kwiaciarń, którzy podczas pandemii  nie zamknęli, nabyli sporo nowych umiejętności. Natomiast otwierane teraz punkty muszą szybko nadrobić te zaległości, aby sprostać wymaganiom innego już rynku.

Dzisiaj w kwiaciarniach zobaczymy bardzo szeroką ofertę roślin doniczkowych

Przez izolacje wielu klientów zdecydowała się na zakupy tego typu kwiatów. Dużo czasu spędzanego w domach, marne perspektywy na wyjazdy weekendowe i wakacyjne spowodowało boom na kwiaty doniczkowe. Warto o tym wiedzieć poszukując nowości i budując ofertę po otwarciu.

Wiele kwiaciarń wprowadziło do sprzedaży kwiaty na pęczki do wazonów

Nadprodukcja kwiatów ciętych, wiosenny wysyp u wielu producentów kwiatów sezonowych, ograniczenie oferty kwiatów w sklepach wielkopowierzchniowych dało zielone światło takiemu produktowi. Niektórzy klienci pokochali pęczki z kwiatów sezonowych takich jak tulipany czy frezje w niskich cenach. Tego typu sprzedaż to także szansa na przyciągnięcie siebie nowych klientów.

Pojawił się bezpośredni kontakt na linii producent – kwiaciarnia

Wiele firm z tego skorzystało nie tylko we wspomnianym powyżej systemie sprzedaży kwiatów w pęczkach, ale nawiązało stałą współpracę rozbudowując swoją ofertę. Również ci, którzy sprzedają kwiaty rabatowe, skorzystali na tym kontakcie i ciekawie wzmocnili swoją wiosenną sprzedaż.

https://www.instagram.com/p/B_Hyw-bJCls/

Elastyczne podejście do dostaw kwiatów do domu

W czasach ograniczonego kontaktu bardzo ważna sprawą dla każdej kwiaciarni staje się logistyka. Dotychczas często była traktowana po macoszemu. Dostawy bukietów kwiatów w tym systemie były incydentalne i obłożone sporymi kosztami. W obliczu konieczności wiele firm nauczyło się jak obniżać koszty dostaw. Klienci korzystający z systemów aukcyjnych czy sklepów internetowych rezygnują z zakupów jeśli cena jest zbyt wysoka, choć z drugiej strony nauczyli się już kupować online i rozumieją konieczność ponoszenia kosztu przesyłki. Kwiaciarnie też muszą zmierzyć się z tym problemem i znaleźć złoty środek.

Celowo nie piszę tutaj nic o jakości kwiatów, poziomie obsługi oraz entuzjazmie i pozytywnym nastawieniu do sprzedaży. Bez tych składowych ponowne otwarcie punktu może być skazane na porażkę. Wiele sklepów otworzyło i… czeka na klienta. Nie bądźcie jednymi z nich! Podejdźcie do nowej sytuacji jak do szansy. Jeżeli uruchomicie swoją kreatywność i włożycie w to trochę energii, to z pewnością się uda! Tego Wam całym sercem życzę.

O autorze

Janusz Błaszczyk

Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...