Pandemia CIVID-19 trwa w Polsce już ponad dwa miesiące. Wielu florystów (o czym pisaliśmy TUTAJ) zdecydowało się na zwieszenie działalności i czasowe zamknięcie kwiaciarni. Wiele punktów na kwiatowej mapie Polski zamknęło swoje drzwi i czekało na bardziej sprzyjający moment. Jednak już w ubiegłym tygodniu zaobserwowałem dużą ilość ponownych otwarć. Czy zapowiedzi rządu o częściowym „odmrażaniu” gospodarki zachęciły właścicieli do próby ponownego powrotu na rynek? A może zwykły rachunek ekonomiczny? Po tak długim okresie nieobecności powrót do normalnych obrotów i odzyskanie klientów, którzy często emigrowali do konkurencji może być utrudniony. Jak więc to zrobić I na co zwrócić szczególną uwagę, aby znowu odnieść sukces?

Odświeżony wygląd kwiaciarni

Pomimo, że punkty sprzedaży były nieczynne to wielu właścicieli wykorzystało ten czas na przeprowadzenie większego lub mniejszego remontu. Jeżeli byliście jednymi z nich to już macie jeden plusa na swoim koncie. Przerwa w sprzedaży to świetny moment na przemyślenie układu kwiaciarni, zrobienie nowej posadzki, odświeżenie ścian czy mebli. W normalnym okresie sprzedaży nigdy nie ma na to czasu, poza tym remont często wymaga wyłączenia punktu z obsługi klienta. Przymusowe zamknięcie ludzi w domach to idealny moment na takie działanie.

Nowa witryna sklepowa

Witryna sklepowa to miejsce, które zawsze przyciąga uwagę przechodniów czy przejeżdżających samochodami potencjalnych klientów. Przemyślane w doborze, świetnie ułożone, zaaranżowane rośliny to doskonały sygnał o tym, że jesteśmy otwarci. Warto zadbać również o przedłużenie miejsca ekspozycji na zewnątrz kwiaciarni, jeżeli jest to oczywiście możliwe. Kwiaty zapraszające do środka, elementy dekoracji tworzące pierwszy plan przed wejściem, z pewnością ściągną wzrok i pozwolą się wyróżnić. Nie zapomnijmy o tym, że wejście do sklepu, jego witryna to przedłużenie naszej oferty, którą można znaleźć również w środku.

Nowoczesny przekaz w social mediach

Facebook i Instagram to dzisiaj, obok własnej strony www, niezbędne narzędzia do wsparcia sprzedaży. Umieszczane na nich informacje, zdjęcia czy filmiki mają wspomóc naszą sprzedaż, być zapowiedzią nowej oferty i zachętą do odwiedzenia kwiaciarni. Ważne jest, aby prezentowane tam treści:

  • adresować do swojej grupy docelowej klientów,
  • pokazywały ofertę w ciekawy sposób,
  • były spójne ze stylem kwiaciarni,
  • były dobrej jakości,
  • przedstawiały również twarze osób pracujących w kwiaciarni,
  • pozwalały klientom poznać nas bliżej (tu najlepsze są filmy),
  • publikować systematycznie.

Nie ma nic gorszego jak: słaba jakoś zdjęć (niestety często obecna w mediach społecznościowych), szumiący wiatr, który zakłóca to co mówimy na filmie czy przypadkowość przekazu. Takie podejście do prezentowanego materiału raczej zniechęci potencjalnych klientów, zamiast zachęcić.

Dynamiczna i tania oferta

Właściciele kwiaciarń, którzy podczas pandemii  nie zamknęli, nabyli sporo nowych umiejętności. Natomiast otwierane teraz punkty muszą szybko nadrobić te zaległości, aby sprostać wymaganiom innego już rynku.

Dzisiaj w kwiaciarniach zobaczymy bardzo szeroką ofertę roślin doniczkowych

Przez izolacje wielu klientów zdecydowała się na zakupy tego typu kwiatów. Dużo czasu spędzanego w domach, marne perspektywy na wyjazdy weekendowe i wakacyjne spowodowało boom na kwiaty doniczkowe. Warto o tym wiedzieć poszukując nowości i budując ofertę po otwarciu.

Wiele kwiaciarń wprowadziło do sprzedaży kwiaty na pęczki do wazonów

Nadprodukcja kwiatów ciętych, wiosenny wysyp u wielu producentów kwiatów sezonowych, ograniczenie oferty kwiatów w sklepach wielkopowierzchniowych dało zielone światło takiemu produktowi. Niektórzy klienci pokochali pęczki z kwiatów sezonowych takich jak tulipany czy frezje w niskich cenach. Tego typu sprzedaż to także szansa na przyciągnięcie siebie nowych klientów.

Pojawił się bezpośredni kontakt na linii producent – kwiaciarnia

Wiele firm z tego skorzystało nie tylko we wspomnianym powyżej systemie sprzedaży kwiatów w pęczkach, ale nawiązało stałą współpracę rozbudowując swoją ofertę. Również ci, którzy sprzedają kwiaty rabatowe, skorzystali na tym kontakcie i ciekawie wzmocnili swoją wiosenną sprzedaż.

Elastyczne podejście do dostaw kwiatów do domu

W czasach ograniczonego kontaktu bardzo ważna sprawą dla każdej kwiaciarni staje się logistyka. Dotychczas często była traktowana po macoszemu. Dostawy bukietów kwiatów w tym systemie były incydentalne i obłożone sporymi kosztami. W obliczu konieczności wiele firm nauczyło się jak obniżać koszty dostaw. Klienci korzystający z systemów aukcyjnych czy sklepów internetowych rezygnują z zakupów jeśli cena jest zbyt wysoka, choć z drugiej strony nauczyli się już kupować online i rozumieją konieczność ponoszenia kosztu przesyłki. Kwiaciarnie też muszą zmierzyć się z tym problemem i znaleźć złoty środek.

Celowo nie piszę tutaj nic o jakości kwiatów, poziomie obsługi oraz entuzjazmie i pozytywnym nastawieniu do sprzedaży. Bez tych składowych ponowne otwarcie punktu może być skazane na porażkę. Wiele sklepów otworzyło i… czeka na klienta. Nie bądźcie jednymi z nich! Podejdźcie do nowej sytuacji jak do szansy. Jeżeli uruchomicie swoją kreatywność i włożycie w to trochę energii, to z pewnością się uda! Tego Wam całym sercem życzę.

O autorze
Janusz Błaszczyk

Janusz Błaszczyk

Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...