4 metody budowania wierności Klientów

23/06/2009

Wiele firm wydaje duże pieniądze na pozyskanie nowych klientów tzw. prospekting. Robią tak banki, sieci operatorów komórkowych czy korporacje ubezpieczeniowe. Promocje na otwarcie rachunku, założenie lokaty, przejście do nowej sieci komórkowej czy polisy ze zniżkami. Co robią dla starych klientów? Niewiele.


Reklama

My nie powinniśmy popełnić tego błędu. Stały klient to pewne dochody. Utrzymanie jego wierności zakupowej jest zdecydowanie tańsze niż zabieganie o nowego. Koszty pozyskania nowych klientów są 5-krotnie wyższe od kosztów utrzymania stałych. Zmniejszenie tylko o 10% liczby odchodzących klientów, może spowodować wzrost zysków nawet o 50% .

Jest to szczególnie ważne przy mniejszych skupiskach ludzkich: w małej miejscowości czy na osiedlu. Ilość nowych klientów jest tam ograniczona.
Raz zrażony klient to stracony klient.

Pierwsza metoda : doskonała jakość oferowanego towaru

Piękny, trwały bukiet zachęci klienta do kolejnego zakupu w sprawdzonym punkcie – waszej kwiaciarni.

Druga metoda: wspólna edukacja

Przykładem na nią niech będzie zorganizowanie mini warsztatów dla swoich klientek. Postaw dobrą kawę, zaproś chętne do wspólnego robienia kompozycji do domu. Pokaż prostą metodę układania kompozycji w naczyniu czy wiązanie mini bukietu. Spędź ze swoimi klientkami godzinkę. Pozwól na zabranie zrobionych kompozycji do domu. Zaproś kolejny raz.

Nawet w kwiaciarni o 30 m2 można zrobić takie spotkanie dla 5 osób.
Osobiste poznanie i pogaduszki przy kawie pozwolą ci na zbudowanie więzi nie formalnych z klientkami. To zaowocuje przy podejmowaniu przez nie decyzji o miejscu zakupów. Pamiętaj, każdy z nas lubi kupować w miejscu, w którym nie jest anonimowy.

Trzecia metoda: program partnerski

To nie musi być rozbudowany program znany ci np. z programów na stacjach benzynowych. Wystarczy, że go przemyślisz i np. zaproponujesz za pierwszy zakup upust na kolejny zakup. Oczywiście możesz program rozbudować np. o zbieranie punktów i bonusowanie kwotowe zakupów. Tego typu programy wymagają jednak rozwiązań informatycznych gromadzenia danych klienta i ilości zgromadzonych punktów.

Najważniejszą rzeczą jest, aby był on przejrzysty i ustalone w nim zasady zawsze były respektowane. Nie zapomnij, aby określić czas w którym działa ten program.

Czwarta metoda: utrwalanie nawyków.

Zorganizuj wycieczkę do twojej kwiaciarni dla matek z dziećmi (np. w wieku 6-10 lat ). Dla dzieciaków przygotuj koszyczki i maleńkie kwiatuszki. Dla ich mam dobrą kawę czy herbatę z ciastkiem. Pozwól na wspólne układanie kompozycji przez pociechy i ich mamy. Nie bierz pieniędzy. Zainteresuj swoją ofertą i informuj o innych pomysłach. Zyskasz wdzięczność i potrzebę rewanżu. Dzieciaki chętnie cię odwiedzą, a ich mamy zostaną twoimi stałymi klientami.

Podane powyżej przykłady, to tylko wybrane przez ze mnie metody działania. Dzięki nim możesz pozyskać jedną z najcenniejszych rzeczy w handlu: wierność twojego klienta

O autorze

Janusz Błaszczyk

Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...