Kwiaciarnia to trudny interes – tak twierdzą kwiaciarze. Z drugiej strony jest to jeden z tych biznesów, który często jest atrakcyjny dla osób spoza branży florystycznej. Kwiaty działają jak magnes na wszystkich, którzy są wrażliwi na piękno. Praca z kwiatami kusi możliwością realizacji twórczych ambicji, możliwością przebywania wśród roślin i upajania się ich pięknem. Czy taka właśnie jest ta praca? Też 🙂 Jednak osiągnięcie sukcesu w tej branży nie jest wcale takie pewne i zazwyczaj jest okupione ciężką pracą. Pomóc w tym mogą cztery cechy, które dobrze mieć lub w sobie wykształcić. Oto i one:


Reklama

Pasja

Chociaż pasja jest powszechnym wymogiem na wielu różnych ścieżkach kariery, to w przypadku kwiaciarni jest ona szczególnie ważna. Bez niej trudno jest być florystą. Już sama decyzja o byciu florystą to niekonwencjonalny wybór, ale żeby odnieść sukces w tym zawodzie, trzeba czuć prawdziwą więź ze światem kwiatów i roślin. Pasja – według niektórych – sprawia, że nie pracujesz, po prostu robisz to co lubisz i zarabiasz. W biznesie florystycznym to tylko pół prawdy. Pasja jest Ci potrzebna do ciągłego rozwijania swoich możliwości zawodowych. Pasja daje chęć do nauki, dzięki której potrafisz lepiej postępować z towarem, dokonywać lepszych zakupów i oferować swoim klientom nowe, ciekawe i zaskakujące kompozycje. Dzięki pasji łatwiej znieść wszelkie niedogodności, jak choćby ciągłą konieczność wymiany wody w pojemnikach czy poranione dłonie. Pasja w tym wypadku to nie hobby polegające na przyjemnym spędzaniu wolnego czasu. Pasja oznacza całkowite zaangażowanie i nieustanne szukanie pomysłów na usprawnienie tego co masz. Bo przecież kwiaciarnia to interes, który wymaga ciągłego tworzenia, poświęcania czasu i energii. Jeśli Twój biznes nie nabierze blasku, to prędzej czy później poczujesz frustrację.

Chęć zdobywania wiedzy

Sama pasja nie pomoże wspiąć się po drabinie sukcesu. Aby osiągnąć coś więcej, musisz również mieć ogromną wiedzę z szeroko rozumianej branży kwiatowej. Potrzebna Ci będzie świetna znajomość roślin i kwiatów, wiedza na temat ich wymagań, wiedza na temat doboru kolorów, wystawiennictwa czy wreszcie na temat samego procesu sprzedaży, o social mediach nie wspominając. Dzięki wiedzy będziesz w stanie rozwijać swoją karierę florysty i menadżera, który z sukcesem prowadzi swoją kwiaciarnię. Mówiąc o posiadaniu wiedzy, nie mówię o wiedzy powierzchownej. Chodzi o dogłębną wiedzę na dany temat i ciągły rozwój w kierunku ekspert – florysta. Nawet wieloletnia praktyka w kwiaciarni nie daje gwarancji sukcesu bez ustawicznego szkolenia swoich umiejętności na warsztatach czy kursach zawodowych.

Elastyczność

Zarówno jako florysta, jak i przedsiębiorca, musisz być elastyczny w swoim codziennym postępowaniu. Dzięki temu pokonasz wszystkie przeszkody, przed którymi stanie Twoja firma. Dlatego upewnij się, że masz dużo determinacji i wytrwałości i nie myśl nigdy o poddaniu się. Zawsze jest rozwiązanie. Jeżeli zamówione przez ciebie kwiaty zaskoczą Cię stopniem rozwinięcia, czy kolorem różniącym się od tego ze zdjęcia w webshopie, to wiedz, że doświadczeni floryści poradzą sobie z tymi problemami. Znając sposoby na szybsze rozwinięcie kwiatów w pąku czy odpowiedni dobór kwiatów w kompozycjach zawsze wyjdziesz z trudnej sytuacji obronną ręką. Oznacza to, że jeśli jesteś naprawdę zdeterminowany, aby odnieść sukces prowadząc kwiaciarnię, to możesz tego dokonać. Naucz się widzieć różnicę między sytuacjami, które wymagają kompromisu, a tymi, które ich nie wymagają. Bądź na tyle elastyczny, aby w razie potrzeby znaleźć miejsce na taki kompromis.

Umiejętność zarządzania relacjami z klientami

Jako kwiaciarz na co dzień będziesz mieć do czynienia z wieloma klientami. Aby jednak zakończyć cały proces sprzedaży niezbędne jest, aby Twój produkt się sprzedał. Brzmi to banalnie, ale nie zawsze takie jest. W tym musisz poznać psychikę klienta, zrozumieć, czego oczekuje od Ciebie i Twojego sklepu oraz dostosować swoje zachowanie sprzedażowe do jego potrzeb i jego zachowań. Nie zapomnij też o obsłudze posprzedażowej, jest ona integralną częścią całego procesu sprzedaży. Wielu ludzi prowadzących mały biznes ignoruje ją nie znając tego pojęcia lub nie widząc korzyści jakie daje “sprzedaż po sprzedaży”. Można jednak korzystać z wielu dostępnych metod, wysyłać do swoich klientów spersonalizowane oferty czy wiadomości promocyjne za pośrednictwem SMS-ów, e-maili i innych narzędzi, także korzystać z mediów społecznościowych. Możesz także wysyłać spersonalizowane życzenia przy ważnych okazjach, informować o popularnych wydarzeniach lokalnych, w których bierze udział Twoja kwiaciarnia, czy inicjatywach, w których uczestniczysz lub które organizujesz, takich jak: kiermasze, wyprzedaże, warsztaty. Dalszy kontakt z klientem, który dokonał chociaż raz zakupu w twojej kwiaciarni, będzie z pewnością procentował i wyróżni Ciebie i Twoją firmę spośród konkurencji.

O autorze

Janusz Błaszczyk

Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...