walentynki1Walentynki to moim zdaniem najtrudniejszy okres w całym roku dla przedsiębiorcy florystycznego. Z jednej strony spodziewane zwiększone przychody, z drugiej ogromne ryzyko – ile kwiatów kupić aby ich nie zabrakło do końca dnia i żeby z drugiej strony nie zostało ich na drugi dzień zbyt wiele. Jakby nie było paczka długiej bordowej róży to w tym czasie koszt około 120 zł, a pojemnik to już prawie 500 zł. Przecież po Walentynkach popyt na długie czerwone róże praktycznie zanika. Do tego dochodzi problem jakości kupowanych czerwonych kwiatów przed Dniem Zakochanych.


Reklama

Co zrobić aby ten dzień był łatwiejszy i zarobić więcej pieniędzy? Aby Twoje działanie było efektywne, przygotuj się!

Dwa tygodnie przed

  • Zastanów się, czym w tym roku chcesz pozytywnie zaskoczyć klientów? W witrynie przygotuj ciekawą ekspozycję.
  • Przypomnij klientom o nadchodzącym święcie. W najbardziej widocznym miejscu wywieś plakat. Na stronie internetowej zamieść wpis zachęcający do odwiedzin Twojego sklepu internetowego. Na Fanpage’u promuj oferty specjalne na ten dzień.
  • Zachęć klientów do wcześniejszego składania zamówień. Takie zlecenia premiuj dodatkowym rabatem. To jeden ze sprawdzonych sposobów zminimalizowania ryzyka wyrzucenia niesprzedanych drogich róż do kosza.
  • E-mail marketing, SMSy – wykorzystaj zebrane kontakty do przygotowania kampanii marketingowej. Wyślij kupon rabatowy swoim klientom zachęcający do zakupów.
  • Pamiętaj o znacznym wzroście cen zakupu kwiatów w tym okresie, odpowiednio skalkuluj swoją ofertę. Taniej niż w ubiegłym roku raczej nie będzie.
  • Zastanów się ile i jakie róże zamówić u Twojego sprawdzonego dostawcy. Poszukaj alternatywnych, tańszych odmian bordowych róż, zamiast pięknej Red Naomi zdecyduj się na tańszą odmianę, np. Prestige, Red Ribbon.
  • Przejrzyj zapasy wstążek i opakowań, uzupełnij braki.
  • Sprawdź czy masz odpowiedni zapas papieru do faksu, terminala kart płatniczych i kasy fiskalnej.

róże WalentynkiTydzień przed

  • Zadbaj o odpowiednią ilość kwiatów na nadchodzący tydzień, nie tylko czerwonych. Zachęcaj klientów do zakupu bukietów w innych kolorach z dodatkowymi elementami walentynkowymi.
  • Sprawdź, jakie bukiety w tym czasie promuje Twój partner w przesyłkach kwiatowych, być może nie są to tylko czerwone róże, przygotuj odpowiedni asortyment, aby nie trzeba było stosować zbyt często polityki zastępowalności produktu. Bo przecież najważniejsze to nie zawieść klienta i swoich biznesowych partnerów.
  • Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze, w tym okresie na pewno nie będziesz potrzebował bałaganu.
  • Przygotuj do intensywnej pracy narzędzia. Naostrz noże, nożyczki, sekatory. Uzupełnij braki.
  • Klienci nie lubią stać w kolejkach, zrób wszystko aby do nich nie dopuszczać. Zapewnij dodatkowy personel.

Trzy dni przed

  • Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze.
  • Zwiększ asortyment innych czerwonych kwiatów, które w tym czasie nie drożeją w takim stopniu co róże. Anturium, anemon, amarylis, alstremeria, a nawet goździk również nadają się do walentynkowych bukietów.
  • Zaproponuj swoim klientom bukiety w innych kolorach dodając miłosne akcenty. Najważniejsze aby klient miał wybór i mógł sam zadecydować czy kupić droższą czerwoną różę, może inne, tańsze czerwone kwiaty, lub kwiaty w innym kolorze dla ukochanej osoby.
  • Przygotuj kwiaty ozdobnie pakowane pojedynczo i gotowe bukiety w 3 różnych cenach. Pozwoli ci to rozładować kolejkę w tym dniu. Kto lubi stać w kolejkach?
  • Zaplanuj ciepły posiłek dla Twoich pracowników.

Dzień przed

  • Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze.
  • Zastanów się czy nie zmniejszyć swojej marży, zamiast procentowego narzutu zastosuj narzut kwotowy, dzięki niższej cenie sprzedaż więcej róż i nie zostaniesz na następne dni z drogimi kwiatami w wazonach.
  • Wieczorem zbierz wszystkie informacje o dostawach bukietów, optymalnie zaplanuj trasy kuriera. Jeżeli uznasz, że jedna osoba nie wystarczy zastanów się kto może ci w tym dniu pomóc, może znajomy taksówkarz? Pamiętaj, 14 lutego takich dostaw pojawi się znacznie więcej.
  • Przeanalizuj asortyment, ewentualnie dokup bordowe róże w ostatniej chwili, być może wtedy róże trochę stanieją, zadbaj jednak o to aby wcześniej zamówić je u twojego dostawcy.

Walentynki

 

W dniu

  • Każdy pracownik kwiaciarni zdaje sobie sprawę z tego, że w takim dniu pracuje się od rana do wieczora.
  • Skup się na obsłudze Klientów.
  • Staraj się rozładować kolejkę , proponując szybszą obsługę osób, które wybiorą coś z przygotowanych wcześniej propozycji.

No to pozostaje pytanie ile kupić tych róż i jakich długości?

Jest to pytanie, na które nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Dopasowanie asortymentu do sezonowości to jedna z podstawowych barier wejścia na rynek kwiatowy. Kilka lat trwa zdobycie tej wiedzy i umiejętności, notatki w notesach przedsiębiorców są w tym przypadku podstawowym źródłem wiedzy, bezcennej. Kto zdobędzie tą wiedzę i umiejętność ten osiągnie sukces.

Życzę samych zadowolonych klientów!

Andrzej Dąbrowski

www.florand.com.pl

O autorze

Andrzej Dąbrowski

Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem.Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...