Walentynki to moim zdaniem najtrudniejszy okres w całym roku dla przedsiębiorcy florystycznego. Z jednej strony spodziewane zwiększone przychody, z drugiej ogromne ryzyko – ile kwiatów kupić aby ich nie zabrakło do końca dnia i żeby z drugiej strony nie zostało ich na drugi dzień zbyt wiele. Jakby nie było paczka długiej bordowej róży to w tym czasie koszt około 120 zł, a pojemnik to już prawie 500 zł. Przecież po Walentynkach popyt na długie czerwone róże praktycznie zanika. Do tego dochodzi problem jakości kupowanych czerwonych kwiatów przed Dniem Zakochanych.
Reklama
Christmasworld 2026 – największe targi dekoracji, florystyki i aranżacji sezonowych w Europie.
Frankfurt nad Menem
Co zrobić aby ten dzień był łatwiejszy i zarobić więcej pieniędzy? Aby Twoje działanie było efektywne, przygotuj się!
Dwa tygodnie przed …
- Zastanów się, czym w tym roku chcesz pozytywnie zaskoczyć klientów? W witrynie przygotuj ciekawą ekspozycję.
- Przypomnij klientom o nadchodzącym święcie. W najbardziej widocznym miejscu wywieś plakat. Na stronie internetowej zamieść wpis zachęcający do odwiedzin Twojego sklepu internetowego. Na Fanpage’u promuj oferty specjalne na ten dzień.
- Zachęć klientów do wcześniejszego składania zamówień. Takie zlecenia premiuj dodatkowym rabatem. To jeden ze sprawdzonych sposobów zminimalizowania ryzyka wyrzucenia niesprzedanych drogich róż do kosza.
- E-mail marketing, SMSy – wykorzystaj zebrane kontakty do przygotowania kampanii marketingowej. Wyślij kupon rabatowy swoim klientom zachęcający do zakupów.
- Pamiętaj o znacznym wzroście cen zakupu kwiatów w tym okresie, odpowiednio skalkuluj swoją ofertę. Taniej niż w ubiegłym roku raczej nie będzie.
- Zastanów się ile i jakie róże zamówić u Twojego sprawdzonego dostawcy. Poszukaj alternatywnych, tańszych odmian bordowych róż, zamiast pięknej Red Naomi zdecyduj się na tańszą odmianę, np. Prestige, Red Ribbon.
- Przejrzyj zapasy wstążek i opakowań, uzupełnij braki.
- Sprawdź czy masz odpowiedni zapas papieru do faksu, terminala kart płatniczych i kasy fiskalnej.
Tydzień przed …
- Zadbaj o odpowiednią ilość kwiatów na nadchodzący tydzień, nie tylko czerwonych. Zachęcaj klientów do zakupu bukietów w innych kolorach z dodatkowymi elementami walentynkowymi.
- Sprawdź, jakie bukiety w tym czasie promuje Twój partner w przesyłkach kwiatowych, być może nie są to tylko czerwone róże, przygotuj odpowiedni asortyment, aby nie trzeba było stosować zbyt często polityki zastępowalności produktu. Bo przecież najważniejsze to nie zawieść klienta i swoich biznesowych partnerów.
- Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze, w tym okresie na pewno nie będziesz potrzebował bałaganu.
- Przygotuj do intensywnej pracy narzędzia. Naostrz noże, nożyczki, sekatory. Uzupełnij braki.
- Klienci nie lubią stać w kolejkach, zrób wszystko aby do nich nie dopuszczać. Zapewnij dodatkowy personel.
Trzy dni przed …
- Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze.
- Zwiększ asortyment innych czerwonych kwiatów, które w tym czasie nie drożeją w takim stopniu co róże. Anturium, anemon, amarylis, alstremeria, a nawet goździk również nadają się do walentynkowych bukietów.
- Zaproponuj swoim klientom bukiety w innych kolorach dodając miłosne akcenty. Najważniejsze aby klient miał wybór i mógł sam zadecydować czy kupić droższą czerwoną różę, może inne, tańsze czerwone kwiaty, lub kwiaty w innym kolorze dla ukochanej osoby.
- Przygotuj kwiaty ozdobnie pakowane pojedynczo i gotowe bukiety w 3 różnych cenach. Pozwoli ci to rozładować kolejkę w tym dniu. Kto lubi stać w kolejkach?
- Zaplanuj ciepły posiłek dla Twoich pracowników.
Dzień przed …
- Uporządkuj kwiaciarnię i zaplecze.
- Zastanów się czy nie zmniejszyć swojej marży, zamiast procentowego narzutu zastosuj narzut kwotowy, dzięki niższej cenie sprzedaż więcej róż i nie zostaniesz na następne dni z drogimi kwiatami w wazonach.
- Wieczorem zbierz wszystkie informacje o dostawach bukietów, optymalnie zaplanuj trasy kuriera. Jeżeli uznasz, że jedna osoba nie wystarczy zastanów się kto może ci w tym dniu pomóc, może znajomy taksówkarz? Pamiętaj, 14 lutego takich dostaw pojawi się znacznie więcej.
- Przeanalizuj asortyment, ewentualnie dokup bordowe róże w ostatniej chwili, być może wtedy róże trochę stanieją, zadbaj jednak o to aby wcześniej zamówić je u twojego dostawcy.

W dniu …
- Każdy pracownik kwiaciarni zdaje sobie sprawę z tego, że w takim dniu pracuje się od rana do wieczora.
- Skup się na obsłudze Klientów.
- Staraj się rozładować kolejkę , proponując szybszą obsługę osób, które wybiorą coś z przygotowanych wcześniej propozycji.
No to pozostaje pytanie ile kupić tych róż i jakich długości?
Jest to pytanie, na które nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Dopasowanie asortymentu do sezonowości to jedna z podstawowych barier wejścia na rynek kwiatowy. Kilka lat trwa zdobycie tej wiedzy i umiejętności, notatki w notesach przedsiębiorców są w tym przypadku podstawowym źródłem wiedzy, bezcennej. Kto zdobędzie tą wiedzę i umiejętność ten osiągnie sukces.
Życzę samych zadowolonych klientów!
Andrzej Dąbrowski
www.florand.com.pl