Brak czasu, obowiązki, wszystko wskazywało na to, że i w tym roku nie pojadę na targi IPM w Essen. Zawsze coś wypada, to ferie zimowe, to Dzień Babci i Dziadka, coś mi nie po drodze z tą imprezą. Ale jednak w tym roku udało się, a zmobilizowały mnie do tego konkretne cele do zrealizowania na targach: poszukanie inspiracji do kolejnej metamorfozy naszej kwiaciarni, wyszukanie nowego asortymentu, podejrzenie trendów na nadchodzący sezon i pozyskanie nowych kontaktów.


Reklama

Warto było

Międzynarodowe targi roślin IPM Essen to miejsce spotkań przedsiębiorców z branży ogrodniczej, dekoracyjnej i florystycznej. W tym roku to była 35 edycja targów. Ponad 1500 wystawców z 45 krajów, 57 tysięcy zwiedzających, w tym aż 36% przybyłych z zagranicy. Wydarzenie, które obejmuje wszystkie elementy łańcucha marketingowego – od produkcji po sprzedaż i florystykę. Bez wątpienia są to wiodące targi międzynarodowe prezentujące aktualne trendy i są doskonałą platformą wymiany informacji. Oferta targów IPM Essen łączy w sobie wszystkie elementy niezbędne do efektywnego wyposażenia detalicznego handlu kwiatami oraz do skutecznego zwiększenia obrotów. Floryści i inni branżowi fachowcy uczestniczący w tej giełdzie znakomitych pomysłów wiele zyskają dzięki nowym inspiracjom, wymianie kompetencji oraz korzystnym zamówieniom. Targom towarzyszył bogaty program ramowy, zapewniający przegląd technik marketingowych, pozyskiwania grup docelowych oraz koncepcji Point of Sale (POS).

Nowości

Na wielu stoiskach eksponowano tegoroczne nowości.Na każdym kroku nowe produkty, zarówno w asortymencie roślinnym jak i w akcesoriach florystycznych oraz opakowaniach.

Wypatrując innowacji niespodziewanie zaciekawiła mnie archaiczna maszyna do druku szarf.Był to eksponat na jednym ze stoisk niemieckiej firmy produkującej akcesoria wspomagające biznes roślinny. Przyzwyczajony jestem do nowoczesnych drukarek termotransferowych do szarf, a widząc takie urządzenie poczułem się jak w muzeum.

Remont kwiaciarni

Średnio co 5 lat, odświeżamy, usprawniamy, zmieniamy, często dość znacznie naszą flagową kwiaciarnię Bukieciarz. Tym razem mamy koncepcję metamorfozy, ale stwierdziliśmy, że warto poszukać innych inspiracji. Pojechaliśmy z przeświadczeniem, żeznajdziemy na targach ciekawe rozwiązania. IPM Essen to nie tylko najnowsze rośliny i kwiaty, ale także pełne wyposażenie dla powierzchni sprzedażowych i pokazowych. Na międzynarodowych targach ogrodniczych przedstawiciele centrów ogrodniczych i kwiaciarni mogli spotkać wielu dostawców wyposażenia sklepów i oprogramowania do kas, a także pomysłów wspomagających sprzedaż i budowanie marki.

Meble do kwiaciarni

Nie zawiedliśmy się, ofertę pomysłowych mebli do kwiaciarni prezentowało kilku producentów, estetyczne, funkcjonalne, tylko żeby jeszcze przelicznik PLN do EUR był po kursie 2:1 … Niestety zbyt drogie. Być może to odpowiedni czas na poszukanie w Polsce producenta, który przygotuje ofertę mebli do kwiaciarni. Przecież Polska to zagłębie meblowe, a polscy producenci to wiodący eksporterzy na rynki europejskie.

Gotowe koncepcje

Mnie jak zwykle na targach interesuje coś więcej niż florystyka. Szukam ciekawych rozwiązań organizacyjnych i marketingowych. Moją uwagę przykuło stoisko niemieckiej sieci kwiaciarni franczyzowych BLUME 2000. Mocna marka, silna grupa zakupowa, sprawdzone działania marketingowe, wypracowane standardy ekspozycji, pełen profesjonalizm. To wszystko otrzymuje w pakiecie franczyzowy partner.

Przykładowe kolekcje

Dzisiejsza koncepcja sprzedaży w kwiaciarni nie może opierać się na konkurencji cenowej. Tanie kwiatki sprzedają markety. Dzisiejsza kwiaciarnia może osiągnąć sukces na rynku dzięki wyróżniającej się wśród konkurencji ofercie. Dobrym rozwiązaniem jest eksponowanie gotowych kolekcji, tak aby klient szukający pomysłów na dekorację domu czy też biura, widział gotowe rozwiązania, pomagające w podjęciu decyzji zakupowej. We współczesnej kwiaciarni sprzedajemy oczywiście kwiaty, ale również coś więcej styl, emocje. Rolą sprzedawcy w kwiaciarni jest przygotować dla klienta coś więcej niż proponuje market, większą wartość, wtedy wyższa cena za produkt obroni się sama.

Narzędzia marketingowe, organizacja pracy kwiaciarni

Co można wymyślić nowego w marketingu kwiaciarni? Zawieszki do bukietów wymyśliłem dawno temu, personalne bileciki do bukietów używamy już od dawna, naklejki z logo kwiaciarni stosujemy w naszych kwiaciarniach od kilku lat, wstążki z logo wprowadziliśmy jakiś czas temu … jakich innych narzędzi można użyć, aby utrwalać nasze florystyczne marki?

Można, można – opakowania na bukiety, praktyczne, wygodne, bezpieczne, na dodatek znakomite na umieszczenie na nich marki kwiaciarni.

Polski akcent

Na targach prezentowało swoją ofertę wiele polskich firm, ale tylko jedna ofertę kwiatów ciętych i roślin doniczkowych. Miło nam było odwiedzić stoisko JMP Flowers, my już znamy tą ofertę, europejscy klienci dopiero poznają. Polska firma rozwija się, zwiększa powierzchnię upraw i szuka nowych rynków zbytu. Goszcząc przez chwilę na stoisku zaobserwowałem olbrzymie zainteresowanie osób przechodzących obok eksponowanych storczyków.

Branża kwitnie

Oglądając stoiska, rozmawiając z wystawcami widać, że branża roślinna kwitnie, zdrowa konkurencja motywuje do rozwoju, do szukania lepszych rozwiązań, do wymyślania nowych produktów. Wśród przedsiębiorców florystycznych nie było słychać narzekania na klientów, na konkurencję ze strony marketów. Za to było widać chęć do zaskakiwania swoich klientów, poszukiwania sposobów na budowanie marki kwiaciarni i bez wątpienia można było się na targach mocno inspirować i zarazić pozytywnym podejściem do biznesu florystycznego. I oby ten optymizm pozostał mi na cały rok …

IPM Essen – wskazówki praktyczne

Jak przygotować się do wizyty na targach, gdzie zaparkować, co zjeść? … odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule na moim blogu.

 

O autorze

Andrzej Dąbrowski

Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem.Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...