Kwitnący biznes wymaga wspomagania w postaci marketingu internetowego. Dla florysty najczęściej jest to profil na Facebook’u lub Instagramie, gdzie może zaprezentować klientom swoje możliwości. Poznajcie cztery trendy, które warto wykorzystać promując swoją kwiaciarnię w mediach społecznościowych.


Reklama

Wideo

Filmy to jeden z najlepszych sposobów na promowanie Twojej firmy. Filmy nie tylko świetnie przykuwają uwagę, ale także pomagają zwiększyć ruch na Twojej stronie i w social mediach. Tworząc materiał wideo pamiętaj, że pokażesz go w świecie przeładowanym treścią, musisz więc powalczyć o uwagę swojego widza. Dlatego, bez względu na to czy publikujesz film w social mediach, na YT, czy na swojej stronie www, zrób wszystko aby go zaintrygować już na samym początku swojego filmu.

Jakiego rodzaju filmy może pokazywać florysta / kwiaciarnia?

Jakikolwiek pomysł będziesz realizować, pamiętaj, że robisz to po to, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zbudować wizerunek eksperta. Zanim więc pokażesz pierwszy lepszy bukiet, zastanów się czym on się różni od innych bukietów, które Twój widz widział. Może to być Twoja fachowa umiejętność – na przykład utrzymanie w ręku bukietu ze 100 róż. Albo wzruszająca historia klienta, dla którego ten bukiet powstał. A może chcesz pokazać tempo w jakim pracujesz, albo zabawną atmosferę w Twoim zespole? Jak najbardziej, pokazanie kulisów Twojej kwiaciarni czy pracowni może być niesamowicie ciekawe! Co jeszcze można pokazać w materiale wideo? Wszelkiego rodzaju treści poradnikowe, inspiracje, praktyczne wskazówki czy ciekawostki. Możesz opowiadać swoim klientom o kwiatach na wiele sposobów. Na przykład możesz pokazywać jak zadbać o kwiaty po przyniesieniu do domu, aby trzymały się dłużej. Albo opowiedzieć o dopasowaniu bukietu do stylizacji panny młodej (jeżeli to jest Twoja grupa docelowa). Aby zaciekawić skorzystaj z gotowych formuł, które rewelacyjnie przyciągają uwagę (np. “3 błędy, które robisz zamawiając kwiaty” albo “Sekret, którym żaden florysta się z Tobą nie podzieli”). Materiały wideo możesz też wykorzystać w celu edukacji klienta i przekazywać wszystkie te treści, które chciałbyś aby ten klient znał i rozumiał.

Krótkie treści

Warte wyróżnienia są krótkie materiały, takie jak: relacje i rolki na Instagramie, YouTube Shorts czy filmy na TikToku. Te trwające od kilku do kilkadziesięciu sekund filmiki (lub składanki zdjęć) należą obecnie do najpopularniejszych treści. Takie “szybkie” relacje z kwiaciarni czy pracowni florystycznej są doskonałym sposobem na przyciągnięcie uwagi i zwiększenie sprzedaży. Pomysły mogą być podobne jak te opisane powyżej, ale najważniejsze jest to żeby być kreatywnym na każdym etapie tworzenia: poczynając od pomysłu a kończąc na realizacji. Na tym ostatnim etapie z pomocą przychodzi nam cała gama efektów, które mamy do dyspozycji: filtry, nakładki, naklejki, dźwięki itd. itp.

Publikując na różnych kanałach trzeba pamiętać, że każdy z nich ma swój charakter, a więc Twoja treść powinna być odpowiednio dopasowana. Instagram to przede wszystkim estetyka, inspiracja i piękno. Znajdziemy tu mnóstwo stylowych i modnych treści, a więc Twoje materiały powinny wyróżniać się wysoką jakością zdjęć i prezentowanych prac. YouTube i TikTok to platformy wideo, ale różnica między nimi jest ogromna. Na YouTube znajdziemy filmy lepszej jakości, nagrywane często profesjonalnym sprzętem przez zaawansowanych youtuberów. Z kolei TikTok, który jest popularny wśród najmłodszej grupy odbiorców, jest miejscem w którym liczy się rozrywka. Wystarczy przesunąć palcem po ekranie smartfona i już oglądamy kolejny filmik natychmiast zapominając o tym, co widzieliśmy przed chwilą. Ta łatwość “ucieczki” sprawia, że trudno jest uchwycić uwagę widza. Jeżeli nie masz pomysłu na ciekawe, autentyczne i angażujące treści to szkoda Twojego czasu na ten kanał. Musisz jednak wiedzieć, że nowe pokolenie twoich potencjalnych klientów już tam jest, a sama platforma rozwija się w niezwykle szybkim tempie.

Sprzedaż w mediach społecznościowych

Jest północ, a Twój klient pisze do Ciebie na messengerze: “Ile kosztuje ten wianek?”. Sytuacja dość powszechna. Wielu florystów już od dawna pokazuje swoje prace w social mediach nie tylko po to, żeby pokazać kunszt, ale po to, żeby sprzedać konkretny produkt. I dobrze, bo konsumenci oczekują dziś łatwego, szybkiego i wygodnego dostępu do produktów. Bardzo chętnie korzystają z komunikatorów w mediach społecznościowych, nawet chętniej niż z telefonu czy z maila. Dlatego warto pokazywać swoją ofertę w social mediach, zwłaszcza jeśli Twoim klientem są ludzie przed 40-tką. Statystyki pokazują, że na Facebooku najchętniej kupują ludzie z pokolenia X (urodzeni w latach 1965-1980), a millenialsi (urodzeni w latach 1981-1996) i “zetki” (urodzeni w latach 1997-2012) częściej od Facebooka wybierają Instagram. Najmłodsze pokolenie dokonuje 2-3 razy więcej zakupów w mediach społecznościowych od pozostałych. Dlatego oprócz prezentacji produktów w postach i filmach warto także testować różne dostępne narzędzia i funkcje, które ten proces sprzedaży ułatwią.

AI i chatboty

Jednym z ważniejszych trendów marketingowych jest wykorzystanie chatbotów opartych na sztucznej inteligencji. Niezwykle pomocnym i przyjaznym rozwiązaniem jest wykorzystanie chatbotów w wiadomościach błyskawicznych aby komunikowały się z użytkownikami odwiedzającymi np. profil firmowy na Facebooku. Dzięki temu klient ma możliwość uzyskania natychmiastowych odpowiedzi na pytania, które zostały przewidziane przez nas w scenariuszu rozmowy. To rozwiązanie jest idealne jeśli potrafimy przewidzieć pytania klientów – nie musimy ciągle udzielać tych samych odpowiedzi. Pytanie czy istnieje możliwość, żeby nasz klient komunikował się z botem na zasadzie rozmowy? Jeszcze nie, ale technologia ta jest rozwijana (głównie w j. angielskim) i być może już wkrótce nasze chatboty będą już mogły same polecać odpowiednie produkty czy usługi.

Póki co na rynku dostępne są chatboty, dzięki którym możemy skonfigurować automatyczne odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i nie tylko. Możesz też za ich pomocą komunikować się z użytkownikami komentującymi posty na Twoim fanpage’u lub prowadzić działania marketingowe (wysyłać wiadomości do użytkowników). Są one proste w konfiguracji, a wiele z nich jest dostępnych w wersji darmowej (np. Chatfuel – o ile nie mamy dużej ilości zapytań od klientów – jeśli jest ich więcej, wówczas pozostaje nam plan płatny).

Wymienione tu trendy to tylko wybrane obszary, na które warto zwrócić uwagę. Oczywiście sami wybierzecie to, co najbardziej chcecie włączyć do swojej strategii marketingowej. Życzę Wam powodzenia!

O autorze

Julia Błaszczyk

Wydawca portalu ForumKwiatowe.pl. Absolwentka Szkoły Trenerów Zarządzania MATRIK oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.