W Polsce do milenialsów, nazywanych też pokoleniem Y, zaliczamy około 12 milionów osób. To ogromny potencjał społeczny i ekonomiczny. Prognozuje się, że do roku 2025 ta generacja będzie stanowić aż 75 procent światowej siły roboczej. Nie ma się więc co dziwić, że każdy segment handlu detalicznego pragnie oczarować „igreków” – grupę, która posiada potężną siłę nabywczą.

Jeśli chcesz wykorzystać potencjał milenialsów do rozwoju swojego biznesu, to na pewno nie jesteś sam. Pytanie tylko jaki jest sekret zdobywania lojalności tego pokolenia? Zanim zaczniesz sprzedawać im kwiaty powinieneś dokładnie rozpoznać tę grupę konsumentów.

Jacy są milenialsi?

Milenialsi, zwani również „pokoleniem Y”, to pokolenie dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatków. Urodzeni w latach latach 80. i 90. XX wieku byli świadkami rozwoju gospodarki rynkowej w Polsce, a ich dzieciństwo przypadło na okres transformacji ustrojowej. Dzięki temu, że wychowywali się w czasach dobrobytu, to nie musieli walczyć o swój status tak jak to robili ich rodzice czy dziadkowie. Wygoda, której doświadczyli wpłynęła na to w jaki sposób wystartowali w dorosłym życiu. Mówi się, że jest to pokolenie roszczeniowych „kanapowców”, choć nie jest to sprawiedliwe określenie. Milenialsi są pokoleniem refleksyjnym, poszukującym innych wartości niż praca i sukces zawodowy. Chcą cieszyć się życiem i doświadczać go na wielu poziomach. Drugim, obok dobrobytu, ważnym czynnikiem, który miał na nich wpływ w okresie ich dorastania był szybki rozwój technologii. Pojawiły się telefony komórkowe, komputery, dlatego nazywani są też „pokoleniem cyfrowym”

  • Są wygodni.
  • Nie są przywiązani do tradycji.
  • Są ciągle online i stale obecni w social mediach.
  • Są doskonale zorientowani w nowych technologiach.
  • Lubią załatwiać swoje sprawy przez internet, bez wychodzenia z domu.
  • Przywiązują się do marek, identyfikują się z nimi.

Dlaczego pokolenie Y nie chce kupować kwiatów?

W Stanach Zjednoczonych zaobserwowano spadek zainteresowania kwiatami ciętymi wśród przedstawicieli pokolenia Y. Poprzednie generacje (pokolenie X oraz Baby Boomers) wyżej ceniły sobie kwiaty i chętniej zaglądały do kwiaciarń by dokonywać zakupów. Aby zrozumieć jaka jest przyczyna niskiego zainteresowania kwiatami wśród przedstawicieli młodszego pokolenia przeprowadzono badanie1. Okazuje się, że istnieją różne bariery zakupowe, między innymi są to: wysoki koszt, krótki okres życia roślin oraz nieumiejętność odpowiedniej opieki nad zakupionymi kwiatami.

Wysoki koszt
Cena jest podstawową barierą dla około 75% milenialsów. Cena jest bardziej istotną kwestią dla kobiet niż dla mężczyzn, najprawdopodobniej ze względu na różne przeznaczenie kupowanych roślin. Kobiety zwykle kupują kwiaty dla siebie lub na prezent, podczas gdy mężczyźni kupują głównie na prezent (a wtedy cena nie jest tak bardzo istotna).

Krótki okres użytkowania
Wielu milenialsów nie chce kupować kwiatów, ponieważ uważają, że nie są one trwałe i nie przetrwają zbyt długo w wazonie. Postrzegają kwiaty jako wartość krótkoterminową, a wolą kupować rzeczy, które będą użytkowane przez dłuższy czas.

Nieumiejętność dbania o kwiaty
Spora część uczestników badania stwierdziła, że nie wie jak prawidłowo dbać o kwiaty, dlatego nie utrzymają się one długo w domu. Ponadto uznali oni, że kwiaty zwiędną z powodu panujących tam warunków, takich jak np. klimatyzacja, obecność zwierząt domowych oraz innych czynników.

Dlaczego milenialsi nie chcą kupować w kwiatów w kwiaciarniach? Warto także dodać, że ankietowani chętnie kupowaliby kwiaty od lokalnego florysty, jednak istnieją powody, dla których kupują kwiaty w innym miejscu – na przykład w markecie. Głównym powodem była większa wygoda dokonywania zakupów w tego rodzaju sklepach oraz postrzeganie kwiaciarni jako droższej. Respondenci wskazywali też na takie bariery jak: poczucie presji w trakcie zakupów, godziny otwarcia oraz brak wiedzy o lokalizacji kwiaciarni.

Jak sprzedawać kwiaty milenialsom?

Organizuj promocje i udzielaj rabatów
Większość uczestników wspomnianego badania stwierdziła, że kupiłaby więcej kwiatów, gdyby były na nie zniżki, promocje, rabaty. Chętnie korzystaliby też z kuponów lub wzięli udział w programach lojalnościowych. Zatem zaoferowanie zniżek lub promocji online oraz w sklepach stacjonarnych mogłoby pomóc pokonać barierę związaną z postrzeganiem ceny kwiatów w kwiaciarni jako zbyt wysokiej.

Wygoda, wygoda, jeszcze raz wygoda
Wygoda robienia zakupów w dużych marketach potrafi skutecznie odebrać klientów kwiaciarni. Zadbaj więc o to, by wszelkie wrażenia związane z zakupem w twojej firmie były przyjemne. Przemyśl w jaki sposób możesz to ułatwić swoim klientom. Bądź elastyczny. Możliwość zamówień online z odbiorem w sklepie lub dostawą we wskazane miejsce to już chyba standard. Zwróć uwagę na godziny pracy, możliwość zaparkowania auta, pamiętaj też o dobrze zaprojektowanej stronie internetowej. Stwórz przyjazne, atrakcyjne miejsce i zapewnij trochę rozrywki podczas zakupów – wstaw sofę i ekspres do kawy. Niech twoi klienci poczują się swobodnie. W żadnym wypadku nie wywieraj na nich presji zakupowej – w ten sposób możesz ich tylko skutecznie zniechęcić i sprawić, że do ciebie nie wrócą.

Pomóż swoim klientom zadbać o kwiaty
Ucz swoich klientów jak dbać o kwiaty, żeby były trwałe i długo stały w wazonie. Sprzedając bukiet dołącz do niego ulotkę ze wskazówkami, jak postępować z kwiatami po przyniesieniu ich do domu. Dodaj również bezpłatną odżywkę do kwiatów. Ciekawym pomysłem byłoby także zaoferowanie bezpłatnych warsztatów na temat pielęgnacji kwiatów ciętych.

Pokaż korzyści jakie wynikają z posiadania kwiatów
Dla pokolenia Y dbanie o siebie i zapewnienie sobie przyjaznej przestrzeni życiowej jest ważne. Kwiaty i rośliny doskonale wpisują się w ten trend, dlatego w tej grupie klientów zawsze warto promować ich prozdrowotne właściwości. Wspominać o tym, że kwiaty pozytywnie oddziałują na nasze zdrowie psychiczne, że ich obecność poprawia nastrój i redukuje stres. Informacje te można przekazywać w swoich materiałach promocyjnych i publikować w mediach społecznościowych.

Bądź autentyczny w tym co robisz i w tym co komunikujesz
Pokolenie Y nie lubi być „maketingowane” i nie przypadkiem wspiera lokalne firmy. „Igreki” cenią sobie autentyzm, czyli otwartą i szczerą komunikację firmy z klientem. Nie używaj marketingowych frazesów, ale zaangażuj się w relacje z klientem. Opowiadaj o swojej pracy i biznesie w prosty, nieskomplikowany i bezpośredni sposób. Uczyń swoją historię ważną i wykorzystaj wszelkie kanały komunikacji, by o niej opowiadać swoim lojalnym klientom. Milenialsi lubią czuć więź z marką, a mogą ją poczuć tylko wtedy, gdy jej ufają i wierzą w jej uczciwość. Pamiętaj jednak, że pokolenie to z łatwością bojkotuje te przedsiębiorstwa, których wartości i praktyki są sprzeczne z ich własnymi ideałami.

Organizuj wydarzenia i bądź „trendy”
Pokolenie Y chce być zawsze na bieżąco i nie lubi gdy coś je omija. Dlatego organizuj różnego rodzaju wydarzenia. Mogą to być warsztaty dla klientów, podczas których będą mogli doświadczyć obecności kwiatów, pobawić się układając z nich kompozycje i oczywiście zrobić sobie z nimi fotkę. Można też zaaranżować w kwiaciarni kwiatowe tło do selfie, by klienci mogli robić i publikować piękne zdjęcia na swoich profilach. W jednym i drugim przypadku zaproponuj jakąś gratyfikację za oznaczenie twojej kwiaciarni w social mediach. Współpracuj z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy oferują modne (np. rzemieślnicze) produkty i usługi. Możesz przynieść kwiaty na jakieś wydarzenie i zaproponować wspólne ułożenie ich na stołach (jeśli to jest na przykład kawiarnia). Dzięki temu nawiążesz nowe kontakty i zaczniesz budować relacje, które są szczególnie ważne w przypadku tej generacji.

Według raportu firmy Deloitte2 po ustaniu pandemii przedstawiciele pokolenia Y zamierzają w większym stopniu wspierać firmy, a w szczególności mniejszych, lokalnych przedsiębiorców, korzystając z ich produktów i usług. Warto dostrzec w tym szansę dla biznesu kwiatowego i ją wykorzystać.


  1. Tytuł badania: “Marketing Tactics to Increase Millennial Floral Purchases.”, przeprowadzone przez: dr Chengyan Yue, Uniwersytet Minnesoty, 2016 r.
  2. The Deloitte Global Millennial Survey 2020
O autorze

Julia Błaszczyk

Wydawca portalu ForumKwiatowe.pl. Absolwentka Szkoły Trenerów Zarządzania MATRIK oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.